Στο blog μας μπορείτε να δείτε

Παρασκευή, 30 Απριλίου 2010

Ετοιμάζοντας το Μαγιάτικο στεφάνι.

"Ο Μάιος μας έφτασε, εμπρός βήμα ταχύ

να τον προϋπαντήσουμε, παιδιά, στην εξοχή.
Λουλούδια ας μαζέψουμε και ρόδα και κρίνα
Στεφάνι να πλέξουμε του Μάη μ' εκείνα..."

 
 
 
 
 
Μια ηλιόλουστη μέρα σαν την σημερινή, τι ποιο ωραίο από μια βόλτα για να μαζέψουμε λουλούδια. Τριάντα Απριλίου σήμερα και θα πρέπει να ετοιμάσουμε το στεφάνι του Μάη για να τον προϋπαντήσουμε.Έτσι αποφασίσαμε να βγούμε έναν περίπατο για να μαζέψουμε λουλούδια και να φτιάξουμε το πρωτομαγιάτικο στεφάνι.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Γυρίζοντας πίσω στο νηπιαγωγείο μας με τα πολύχρωμα λουλούδια στο χέρι, αρχίζει η προετοιμασία του. Χωρίζουμε τα λουλούδια μες σε ομάδες ανάλογα με το χρώμα τους, μιλάμε για αυτά,για έθιμα του Μάη,ακούμε ποιήματα, φτιάχνουμε το κολάζ της Άνοιξης.Στο τέλος όλοι μαζί αρχίζουμε να φτιάχνουμε το μαγιάτικο στεφάνι για να το κρεμάσουμε και να στολίσουμε το σχολείο μας για να υποδεχτεί τον Μάιο, τον μήνα των λουλουδιών.
 
 


Καλή πρωτομαγιά!









Έθιμα και παραδόσεις για τον Μάιο (πηγή:www.paidika.gr) 



Ο Μάιος είναι ο 5ος μήνας του χρόνου, που αντιστοιχεί με τον αρχαίο μήνα Θαργηλιώνα, και τον εόρταζαν με τα περίφημα Ανθεοφόρια, και αφιερωμένος στη θεά της γεωργίας Δήμητρας και της κόρης της Περσεφόνης, που τον μήνα αυτόν βγαίνει από τον Άδη κι έρχεται στη γη. Μα και στην αρχαία Ρώμη, γίνονταν γιορτές που τις έλεγαν "ροσύλλια". Την γιορτή αυτή την κράτησαν και οι Βυζαντινοί αυτοκράτορες.
Ο Μάιος ονομάστηκε έτσι από τη ρωμαϊκή θεότητα Maja (Μάγια).

Το όνομα Μάγια προήλθε από την ελληνική λέξη Μαία (που σημαίνει τροφός και μητέρα) τη μητέρα του Ερμή, που ήταν προσωποποίηση της γόνιμης Μάνας-Γης.

Λαϊκές ονομασίες



Ο Μάιος, πέμπτος μήνας του χρόνου, είναι ο μήνας ο Καλομηνάς, ο Λούλουδος, ο Τριανταφυλλιάς. Τα λουλούδια ανθίζουν, στα δέντρα κρέμονται νόστιμοι καρποί κι όλη η φύση οργιάζει στα καταπράσινα λιβάδια.

Μαγιάτικο στεφάνι ή μαγιοστέφανο



«Πιάνω το Μάη»

Την πρώτη μέρα του Μάη, αναζητούμε στη Φύση την ομορφιά και τη δροσιά της Άνοιξης. Κόβουμε λουλούδια από τους αγρούς για να πλέξουμε πολύχρωμα στεφάνια που θα κρεμάσουμε στη συνέχεια στις πόρτες των σπιτιών.


Το έθιμο της Πρωτομαγιάς να στολίζουμε τις πόρτες των σπιτιών με στεφάνια λουλουδιών έρχεται από τα πολύ παλιά χρόνια και τότε συμβόλιζε την υποδοχή της δύναμης της φύσης στο σπιτικό.

Στα μέρη της Μικράς Ασίας σε κάθε στεφάνι έβαζαν, εκτός από λουλούδια, ένα σκόρδο για τη βασκανία, ένα αγκάθι για τον εχθρό κι ένα στάχυ για την καλή σοδειά.

Το μαγιάτικο στεφάνι στόλιζε τις πόρτες των σπιτιών ως του Αϊ - Γιαννιού του Θεριστή και τότε το καίγανε στις φωτιές του αγίου.

Το μαγιοστέφανο, φτιάχνεται από εφτά ειδών λουλούδια και έχει δύναμη μαγική-αποτροπιαστική. Σε κάθε στεφάνι βάζουν σκόρδο για τη βασκανία, αγκάθι για τον εχθρό, στάχυ για να φέρει ευφορία.

Για να πιάσουν οι ευχές που έκαναν οι νοικοκυρές παλιότερα, το μαγιάτικο στεφάνι έπρεπε να γίνεται από συγκεκριμένα λουλούδια:

Ανθισμένο σπίτι: Tραντάφυλλα, γαρούφαλα, βιόλες, πασκαλιές (λιλά), γεράνια.

Ευτυχία του σπιτιού: Kλωνάρια ανθισμένα από αγιόκλημα και από ελιά.

Γεμάτο σπίτι: Στάχια και λουλούδια του κάμπου, όπως μαργαρίτες, παπαρούνες.

Για τη γλωσσοφαγιά: Μια κουκκιά (φυτό) με τις ρίζες και τους καρπούς της .

Για την αγάπη των κοριτσιών του σπιτιού: Eνα κλωνάρι λιγαριά.

Για το μάτι: Eνα κεφάλι σκόρδο, κρεμασμένο στη μέση στο στεφάνι για να φαίνεται.

Πέμπτη, 29 Απριλίου 2010

Ο ηλεκτρονικός υπολογιστής στο νηπιαγωγείο.












Από την αρχή της σχολικής χρονιάς δημιουργήσαμε στις δυο αίθουσες του νηπιαγωγείου μας την περιοχή του ηλεκτρονικού υπολογιστή, δίνοντας την ευκαιρία στα παιδιά να τον γνωρίσουν από κοντά.
Υπήρχαν πολλά νήπια που δεν είχαν Η/Υ στο σπίτι τους αλλά και για τα περισσότερα από αυτά που είχαν ήταν ένα αντικείμενο που το χρησιμοποιούσε μόνο ο μπαμπάς ή η μαμά ,γιατί φοβόταν μήπως το χαλάσουν ή ακόμα γιατί δεν ξέρανε πως να φέρουν σε επαφή τα παιδιά τους μαζί του με τον σωστό τρόπο. Υπήρχαν και ένα-δύο παιδιά που χρησιμοποιούσαν τον Η/Υ παρέα με τον μπαμπά για να παίζουν παιχνίδια.
Μέσα όμως από διάφορες δραστηριότητες τα παιδιά γνώρισαν τον Η/Υ, όχι μόνο σαν αντικείμενο διασκέδασης, αλλά έκφρασης, δημιουργίας, επικοινωνίας, άντλησης  πληροφοριών.
Με αυτόν τον τρόπο φτάσαμε στο σημείο να μπορούμε να χρησιμοποιούμε τον υπολογιστή της τάξης για να επιτύχουμε πολλούς από τους στόχους που δικαιολογούν την ύπαρξή του μέσα σε αυτήν.
.
Σύμφωνα με το ΔΕΠΠΣ (2003) για το Νηπιαγωγείο «Σκοπός της εισαγωγής της Πληροφορικής στο Νηπιαγωγείο είναι
 να εξοικειωθούν τα παιδιά με απλές βασικέςλειτουργίες του υπολογιστή και να έλθουν σε μια πρώτη επαφή με διάφορες χρήσειςτου, ως εποπτικού μέσου διδασκαλίας καθώς και ως εργαλείου ανακάλυψης,δημιουργίας και έκφρασης στο πλαίσιο των καθημερινών τους δραστηριοτήτων.
 Τα παιδιά ενθαρρύνονται με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού να προσεγγίζουν βασικές έννοιες που αφορούν τον υπολογιστή, να αποκτούν στοιχειώδεις δεξιότητες χειρισμού λογισμικού γενικής χρήσης και να «παίζουν» με ασφάλεια χρησιμοποιώντας τον υπολογιστή στο πλαίσιο των δυνατοτήτων της ευαίσθητης ηλικίας τους.
Τέλος τα παιδιά ευαισθητοποιούνται και ενθαρρύνονται να αναγνωρίζουν τον υπολογιστή ως χρήσιμο εργαλείο για τον άνθρωπο».


O υπολογιστής, είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθεί όχι μόνο ως ένα μαζικό εποπτικό μέσο διδασκαλίας και πηγή πληροφόρησης, αλλά και ως δυναμικό εργαλείο γνωστικής ανάπτυξης, διότι διαθέτει χαρακτηριστικά που παρέχουν εξαιρετικές δυνατότητες για την δημιουργία ενός γόνιμου και προωθημένου μαθησιακού περιβάλλοντος. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που τον κάνουν να διαφέρει από τα άλλα μέσα διδασκαλίας είναι η προγραμματισιμότητά του, η αλληλεπιδραστικότητά του με τον μαθητευόμενο, η προσαρμοστικότητα του προγράμματος στους ρυθμούς μάθησης των μαθητών, η παροχή περιβάλλοντος στο οποίο συμμετέχουν όλες οι αισθήσεις, η δυνατότητα μοντελοποίησης προβληματικών γνωστικών περιοχών εννοιών ή πραγματικών καταστάσεων, η δημιουργία μικρόκοσμων, προσομοιώσεων και άλλων ανοιχτών περιβαλλόντων μάθησης (Ράπτης & Ράπτη, 2006)

Για ενδιαφέροντα λογισμικά που χρησιμοποιήσαμε στην τάξη όπως και διδακτικά σενάρια με την χρήση των ΤΠΕ στο νηπιαγωγείο μπορείτε να δείτε  στο: http://nipnpotid.webnode.com/







Κυριακή, 25 Απριλίου 2010

Ο κήπος μας γεμίζει λουλούδια!

    Η Άνοιξη μπήκε για τα καλά και η μέρα για να συνεχίσουμε τη διαμόρφωση του κήπου μας έφτασε. Όλοι έξω στην αυλή με λουλούδια στο χέρι,σκαλιστήρια,φτυαράκια ,ποτιστήρια και χώμα.
    Τα λουλούδια που μας έφερε η κυρία Δέσποινα από το φυτώριο της, την ευχαριστούμε πολύ,είναι πολλά και διάφορα.Χωριζόμαστε σε ομάδες και αρχίζουμε να τα χωρίζουμε  σε ομαδούλες .Πανσεδάκια, βιολέτες, μαργαρίτες, ντάλιες, μολόχες, αρωματικά φυτά. Κάθε ομάδα παίρνει τα λουλούδια της και ξεκινάει για το φύτεμα.Τα παρτέρια είναι χωρισμένα και έτσι τοποθετούμε τα φυτά μας ανάλογα.
   
 Σκάλισμα, φύτεμα, πότισμα και ο κήπος μας γέμισε χρώματα!

Τετάρτη, 14 Απριλίου 2010

Έκφραση και δημιουργία μέσα από ένα ποίημα.

<<Ο χορός των εφτά >> Ποίημα του Γ।Κρόκου



Η Δευτέρα με την Τρίτη

στης Τετάρτης παν το σπίτι

με την Πέμπτη κουβεντιάζουν

την Παρασκευή φωνάζουν

έρχεται και το Σαββάτο

και τραβάνε παρακάτω

Να και η Κυριακή από το πλάι

το μαντήλι τους κουνάει

κι αρχινάνε ζωηρό

της βδομάδας το χορό.



Με αφορμή το καθημερινό ημερολόγιο της τάξης,αποφασίσαμε να ακούσουμε ένα ποίημα,για τις μέρες της εβδομάδας, το<< χορό των εφτά>> του ΓΚρόκουΑκούσαμε το ποίημα στο κασετόφωνου από την φωνή του ίδιου του ποιητή και αφού συζητήσαμε για το ποίημα και τον ποιητή το τραγουδήσαμεΈτσι γνωρίσαμε πως όταν σε ένα ποίημα προσθέσουμε μουσική,αυτό γίνεται τραγούδι.


Αναρωτηθήκαμε, αν ήμασταν ζωγράφοι πώς θα ζωγραφίζαμε έναν πίνακα με θέμα τις μέρες της εβδομάδας;Ακούστηκαν διάφορες ιδέες και τελικά αποφασίσαμε να δημιουργήσει ο καθένας τον δικό του πίνακα

Μερικά δείγματα των έργων:












Παίζοντας κουκλοθέατρο με τις μέρες τις εβδομάδας



Τα παιδιά σχεδίασαν σε χαρτόνι φιγούρες φτιάχνοντας τις μέρες της εβδομάδας.Τις κόξαμε και αφού κολλήσαμε ένα ξυλάκι από πίσω,ήταν έτοιμες οι κούκλες για το κουκλοθέατρο.Τα παιδιά έπαιξαν ανά ομάδες τη δική τους παράσταση και στο τέλος χόρεψαν όλα μαζί το χορό των εφτά


Μέσα από αυτό το μικρό πρόγραμμα ,τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με την ποίηση, εκφράστηκαν, δημιούργησαν και διασκέδασαν


















































Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...